Posted on / by pureayurveda / in Medytacja

Medytacja. Psychologia jogi w praktyce. Poradnik dla początkujących.

  •   
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

„Medytacja. Psychologia jogi w praktyce” autorstwa Ajaya Swami została wydana przez wydawnictwo galaktyka ( TUTAJ możesz dowiedzieć się więcej ). Książka ta wprowadzi Cię w świat medytacji. Pokazuje jakim potężnym narzędziem jest medytacja oraz w jaki sposób krok po kroku zacząć ją praktykować.

Książka opracowana jest w bardzo łatwy i przejrzysty sposób. W zrozumiale odpowiada na, chyba najbardziej porządne pytania dotyczące medytacji „czym jest medytacja”, „Dlaczego medytujesz” lub „Jaki jest cel medytacji”. Zawarte w niej są elementy praktyczne, wszelkie instrukcje oraz wskazówki, które być może frapowały Cię przed rozpoczęciem lub w czasie medytacji. Prócz tego autor zagłębia się w sferę tradycji i filozofii oraz podsuwa wszelkie sugestie oraz definicje.

Psychologia jogi

Pierwsza część psychologi jogi

Na samym początku autor cofa się wstecz i opisuje tradycję medytacji. Jak ona powstała i dlaczego, kto i kiedy ją zapoczątkował. Jak została  przekazywana z pokolenia na pokolenie. Stawia również pytanie o sens i skuteczność praktyki oraz wskazuje kto może sięgnąć po określoną formę rozwoju medytacji. Jednak najważniejsze jest to, że porusza ona najważniejszy aspekt życia, jakim jest mechanizm pogoni za szczęściem. I tu autor udowadnia, że medytacja jest jednym ze sposobów na osiągnięcie upragnionego szczęścia (o osiąganiu szczęścia pisałam już TUTAJ ), radości i spełniania – nie szukając ich w przedmiotach czy też sytuacjach.

Kolejno książka uzmysławia, iż zwrócenie się ku własnemu centrum pozwala na zwiększenie skuteczności i spełnienia; dotyczy zarówno życia zawodowego i codziennego jak i relacji międzyludzkimi.

Druga część psychologi jogi

Jako że, autor czerpał inspirację z tradycji hinduskiej postanowił wymienić wskazówki, które wpływają korzystnie na praktykę. Myślę, że to odpowiedzi na szereg typowych wątpliwości, które rodzą się początkującym praktykę. Mianowicie: Dlaczego stałe miejsce sprzyja praktyce? Dlaczego i jak należy ustawić ciało w taki a nie w inny sposób? Jakie pory dnia są najlepsze do praktyki? Jak się przygotować do praktyki, czyli jakie techniki relaksacji i oddechowe należy przed medytacją wykonywać? Wszystko to znajdziesz właśnie w tej książce.

Prócz wszelkich porad, wskazówek Swami opisał typowe przeszkody wewnętrzne i zewnętrze jakie mogą i występują w czasie próby i już medytacji. Ale baz obaw, bo podaje on  rozwiązanie jak ich unikać i się wyzbyć. No i oczywiście opisuje na czym polega to słynne powiedzenie krążące wśród joginów „bycie tu i teraz”, czyli o sztuce bycia obserwatorem.

Pod koniec wypadało by wspomnieć o mantrach. Mantrach, czyli modlitwach, które dogłębnie przedstawią psychologię wpływu mantr na świadomość i subiektywne zmiany, które zachodzą w czasie praktyki medytacji.

Psychologia jogi

Co z tym wszystkim ma wspólnego joga?

Praktyka jogi wychodzi od obserwacji, że każdy doświadcza cierpienia, odczuwa blokady w działaniu lub poczucie braku spełniania w danej dziedzinie tego względu jogini i mistycy przez tysiące lat zadawali sobie jedno pytanie „jak usunąć cierpienie”. Tym oto sposobem wszyscy doszli do jednego wniosku, że medytacja jest jedynym najlepszym rozwiązaniem.

Po przeczytaniu tej książki polecam ją wszystkim początkującym jak i zaawansowanym – jako uzupełnienie. Uważam, że książka pt. „Medytacja. Psychologia jogi w praktyce” jest wspaniałym przewodnikiem, poradnikiem by wejść na drogę medytacji, która bywa ciężka, czasem nie jasna….ale mimo tego trudu jest to najlepsza forma zadbania o swoją przyszłość. Bo należy pamiętać, gdy pokochamy samych siebie, to kochanie wszystkiego dookoła będzie łatwiejsze.


  •   
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Tags:

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: