Oddech, czyli dostarczenie energii
Posted on / by pureayurveda / in Medytacja / 1 comment

Techniki oddechu, czyli jak dostarczyć więcej energii.

  •   
  • 30
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Metoda kontroli oddechy (pranayama) działa zbawieńczo dla Twojego organizmu. Warto wykonywać ćwiczenia oddychania ze względu na to, że działa oczyszczająco na kanały układu nerwowego co może spowodować zmniejszenie stresu czy też niwelowania go. Praktykować oddech polecam przed snem najlepiej w medytacji, podczas ćwiczeń np. jogi tu się bardzo sprawdza oddech Ujjayi, który jeszcze opiszę. Generalnie istnieje sześć technik oddechu, które spróbuję Ci przybliżyć i opisać jak je praktykować.

Oddychanie nozdrzami naprzemiennymi

 

Oddech
http://pureayurveda.pl/

Metoda ta jest jedną z najprostszych sposobów oddychania, a zarazem najskuteczniejszą.

Opis praktyki

  1. Usiądź wygodnie ze skrzyżowanymi nogami oraz wyprostowanym kręgosłupie. Jeśli z jakiegoś powodu taka pozycja nie jest dla Ciebie wygodna, usiądź prosto na krawędzi krzesła, a stopy postaw płasko na podłodze.
  2. Zakryj prawe nozdrze prawym kciukiem i wykonaj wdech nozdrzem lewym. Pamiętaj aby wykonać wdech brzuchem a nie jak to zazwyczaj wykonujesz klatką piersiową.
  3. Po wdechu wstrzymaj na chwilę oddech.
  4. Wypuść powietrze prawym nozdrzem, zatykając lewym palcem serdecznym i małym palcem prawe nozdrze.
  5. Z punktu 1 – 3 potwórz tą czynność w odwrotny sposób, czyli tym razem zacznij od wdechu prawym nozdrzem – zamykając lewe nozdrze palcem serdecznym i małym.

Wykonuj tą praktykę przez 5-10 minut.

UWAGA! Dobrze by było uczyć się pranayamy pod opieką doświadczonego nauczyciela.

Shitali pranayama (oddech chłodzący)

Oddech
http://pureayurveda.pl/

Opis:

  1. Zwiń język w kształt rurki.
  2. Wykonując w ten sposób wdech, przełknij i zrób wydech nosem.

W tej praktyce należy poczuć napływające powietrze chłodzące ślinianki, język oraz błonę śluzowa ust.

Ta technika pomaga:

  • ukoić pitte
  • obniżyć temperaturę ust
  • chłodzi ślinę
  • zaspokaja pragnienie
  • poprawia trawienie, wchłanianie, przyswajanie.

Shitali, czyli oddech chłodzący jest skuteczny w przypadku wysokiego ciśnienia krwi, poczucie palącego gardła lub języka oraz uczucie piekących oczu.

Pamiętaj, że shitali działa chłodząco, więc dobrze sprawdzi się w czasie upalnych dni.

Jeśli nie potrafisz ułożyć języka w kształt rurki, alternatywnym sposobem tej praktyki jest zaciśnięcie zębów i dociśnięcie do nich języka. Wtenczas powietrze będzie wciągana przez żeby.  Przyciśnięty język do zębów zapewni im nieco ciepła oraz zapobiegnie nieprzyjemnemu uczuciu bólu w przypadku wdechu chłodnego powietrza, który przepływa przez zęby.

Bhastrika pranayama (oddech ognia)

Oddech
http://pureayurveda.pl/

Opis

  1. Zrób bierny wdech przez nos.
  2. Wydech powinien być aktywny, z odrobiną siły. Najpierw zacznij powoli a potem powoli zwiększaj szybkość. Możesz to sobie zobrazować taj:  wyobraź sobie lokomotywę, która rusza wolno a potem nabiera szybkości.

Jedna seria powinna składać się z 30 takich oddechów, po czym przez minutę odpocznij. Wykonuj takich 5 cykli rano i wieczorem.

Korzyści:

  • zwiększa wydajność płuc
  • przynosi ulgę w alergiach i astmie
  • wzmacnia płuca oraz zapewnia im zdrowie
  • ogrzewa ciało.

Bhramari pranayama (oddech buczący)

Opis

Przy wdechu zaciśnij delikatnie nagłośnię tak, żeby wydobyć dźwięk buczenia. Na wydechu będzie on długi oraz niski. Podczas wykonania tej techniki dotykach lekko końcówka języka krawędź podniebienia miękkiego w tylnej części  jamy ustnej.

Wdech o troszkę wyższym tonie określa się jako dźwięk pszczoły, a wydech, który staje się głębszy, przypomina dźwięk trutnia. W przypadku wystąpieniu trudności wykonania dźwięku buczenia, wykonaj po prostu naturalny głęboki wdech brzuchem a dźwięk stwórz na wydechu.

Korzyści:

  • Poprawia melodyke głosu, gdyż buczenie wywołuje wibracje w układzie nerwowym oraz dla mózgu jest taką formą terapii dźwiękiem.
  • Działa pozytywnie na tarczycę
  • Grasicę
  • Przytarczycy

Wykonuj do 10 cykli takiego oddechu.

Ujjayi pranayama (oddech zwycięstwa)

Oddech
http://pureayurveda.pl/

Opis:

  1. Usiądź w pozycji Vajrasany lub w Lotosie, ręce połóż na kolanach zwrócone wnętrzem ku górze. Głowa, kark i klatka piersiowa niech będą w tej samej linii prostej.
  2. Opuść odrobinę głowę, lekko ściągając ją w kierunku klatki piersiowej.
  3. Uważność Twoja powinna znajdować się w okolicy gardła.

Kolejna czynność polega nieco praktyki. Najpierw opowiem Ci jak zrobić wydech Ujjayi, bo jest nieco prostszy oraz będzie łatwiej Ci wytłumaczyć jak zrobić wdech.

  1. Wydychając powietrze wykonaj tak, jak byś wypowiadała literkę „h” (najpierw spróbuj z otwartą buzią, jednak potem praktykuj już tylko przy zamkniętych ustach). Wykonując tą czynność rób to delikatnie i staraj się wydobywać z siebie ciche buczenie, takie by było ono słyszalne dla Ciebie. Jednak jeśli jesteś na początku swojej drogi w tej technice to możesz sobie pozwolić na nieco głośniejsze i zbiegiem czasu wyciszać oddychanie.
  2. Wdech powietrz wykonywać podobnie, też po przez użycie literki „h” tyle, że teraz wdychamy powietrze. Dla lepszego zobrazowania tej techniki przy wdechu, jest wykonywanie go tak jak to robisz wtedy gdy się wystraszysz, tyle, że w zwolnionym tempie. Powietrze, które wdychasz przepływa przez gardło, tchawicę, serce i przeponę.

Pamiętaj! Oddychaj brzuchem a nie klatka piersiową!!

  1. Po wdechu zatrzymaj na momencik oddech w brzuchu. Po czym wolno je wypuszczaj przez zaciśnięta nagłośnię – wykonuj to tak jak w punkcie 4.

Wykonuj tą technikę do 12 cykli, czy powtórzeń, kiedy tylko poczujesz potrzebę. Oddech Ujjayi wykonuję się w czasie praktyki jogi, ponieważ pozwala to na skupieniu się oraz nie zapominaniu o oddychaniu. Jednocześnie to jest bardzo dobry sposób by się zorientować, czy czasem za daleko nie wchodzimy w jakieś asanie, bo jeśli się tak zadzieje oznacza to, że musisz delikatnie się wycofać do momentu swobodnego oddechu.

Korzyści z oddechu zwycięstwa:

  • Poczucie radości
  • Uspakaja umysł
  • Odpręża mięsnie międzyżebrowe i faktycznie stwarza poczucie zwycięstwa
  • Dobroczynnie działa na wszystkie trzy dosha, pomaga przywrócić równowagę organizmu
  • Sprzyja długowieczności

Surya bhedi pranayama (oddychanie prawym nozdrzem)

Opis:

  1. Do lewego nosa włóż bawełniany korek (lub delikatnie zatkać prawympalcem serdecznym i małym ), aby oddychać tylko prawym.
  2. Usiądź wygodnie
  3. Rób wdech i wydech wyłącznie prawym nozdrzem.

Powtarzaj tą technikę po 10 razy.

Jeśli chcesz się dowiedzieć, czym jest oddychanie to zapraszam do wpisu, http://pureayurveda.pl/czym-jest-oddychanie-tajemnica-pranayamy/


  •   
  • 30
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Tags:

One thought

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: