Posted on / by pureayurveda / in Zdrowie / 3 komentarze

Korzystny wpływ jagód na mózg – naturalny lek na pamieć.

  •   
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

Jagody są mocarstwem w śród przeciwutleniaczy. Właściwość przeciwutleniająca wymiata z organizmu wolno rodniki oraz działa i zapobiega neurodegeneracji. Istnieje wiele badań, które badały wpływ borówek na mózg i dowiodły one, że spożywanie jagód poprawia pamięć krótkoterminową, długoterminową , jak również pamięć przestrzenną oraz pomagają na szybsze podejmowanie decyzji. Dzienna dawka może zapobiec zaburzeniom neurologicznym, takich jak Alzheimer, otępienie a także może złagodzić objawy depresji.

 

Jagodowe ciasto, sernik z jagodami, koktajl…jak tu ich nie kochać! Jagody sprawiają, że każdy deser staje się coraz pyszniejszy, prawda? No cóż, jagody to nie tylko słodycz ale i zdrowy i bardzo wartościowy owoc. Zdrowe? A tak, zdrowe! Borówki są przeciwutleniaczami i należą do pokarmów o największej zawartości właśnie tych przeciwutleniaczy. Prócz tej wspaniałej właściwości jagody naładowane są witaminami C, B2, B6, E i K, , resweratrol, kwas galusowy, luteinę, zeaksantynę, miedzi, manganu i włókno.

Link: National Nutrient Database. USDA.

 

Warto wspomnieć, że bogate są one w różne polifenoli, antocyjanów (które nadają im piękny kolor) i fitochemiczne, zwłaszcza flawonoidy. Pochodzi ona z Ameryki Północnej i ma bogatą historię, tak jak żurawina. Niegdyś borówki były wykorzystywane w medycynie dlatego obecnie jest ona przedmiotem intensywnych badań naukowych. 

Odnośnik do badań: Howell, A. B. “Update on health benefits of cranberry and blueberry.” In IX International Vaccinium Symposium 810, pp. 779-785. 2008

Borówka jest niskokaloryczna oraz ma niski indeks glikemiczny co sprawia, że staje się wspaniałą przekąską dla ludzi odchudzających się jak i dla diabetyków. Idealnie wpływa na skórę, w walce z rakiem, zdrowotnie wpływa na serce, poprawiają trawienie i spowalniają proces starzenia. Wszystkie te korzyści możesz czerpać zarówno z surowych owoców jak i z mrożonych (zamrożenie nie zrujnuje przeciwutleniaczy) oraz w wersji przetworzonych jak dżemów, galaretek, deserów i napojów a nawet pieczone – takie informacje podaje American Chemical Society. 

Link: Baking blueberries changes their polyphenol content, health benefits. American Chemical Society

Jak jagody zwiększają zdrowie mózgu?

Pewnie czytając nie dowierzacie, w jaki sposób może taka borówka wspomóc leczeniu czy też polepszyć zdrowie naszego mózgu. Badania na zwierzętach wykazały, że właściwości przeciwutleniające mogą zmniejszyć uszkodzenia mózgu w przypadku udaru. Żywność taka jak borówka ma działanie wymiatające wolno rodniki a jednoczenie zapobiega neurodegeneracji.

Odnośnik do badań: Wang, Yun, Chen-Fu Chang, Jenny Chou, Hui-Ling Chen, Xiaolin Deng, Brandon K. Harvey, Jean Lud Cadet, and Paula C. Bickford. “Dietary supplementation with blueberries, spinach, or spirulina reduces ischemic brain damage.” Experimental neurology 193, no. 1 (2005): 75-84

Przekonajmy się trochę więcej urokom jagody dla zdrowia mózgu.

 

Utrzymuje funkcje mózgu

Polifenol w jagodach zmniejsza ryzyko wystąpienia otępienia, poprawia funkcje poznawcze. Większe spożycie polifenoli jest również związany z polepszeniem języka i pamięci werbalnej wraz z nauką zarówno u zwierząt jak i u ludzi. Naukowcy doszli do wniosku, że spożycie borówek również wydaje się mieć zauważalny wpływ na pamięć krótkoterminową i długoterminową. Poprawę pamięci  otrzymujemy po zaledwie ośmiu tygodniach „suplementacji” – inaczej jedzenia codziennie borówek.

Odnośnik do badań: Vauzour, David. “Dietary polyphenols as modulators of brain functions: biological actions and molecular mechanisms underpinning their beneficial effects.” Oxidative medicine and cellular longevity 2012 (2012).

Powinniśmy wiedzieć też, że ten owoc pomaga również zapobiegać i zwalczać chorobie Alzheimera. Dowodem w tej sprawie są badania naukowe w których to, 47 uczestników z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi w wieku 68 lat i więcej, podzielono na dwie grupy. Dieta pierwsze została wzbogacona o sproszkowane liofilizowane borówki, natomiast w drugiej uzupełniono dietę o proszek placebo. Po 16 – tygodniach stwierdzono, że grupa której dieta została wzbogacona w jagody znacznie poprawiła się im pamięć, wzbogadził się zasób słownictwa i wszelkich pojęć wraz z lepszą wydajnością poznawczą i funkcją mózgu.

Link: Blueberries, the well-known ‘super fruit,’ could help fight Alzheimer’s. American Chemical Society

Poprawa pamięci

Doświadczenia po swoich dziadkach niestety się nie dziedziczy, tak samo jest z w przypadku pamięci. Ich pamieć może być związana własnie z jagodami. Czy to prawda? Tak, dzięki jagodom pamieć znacznie się polepsza. Gdy u osób starszych podawano sok z dzikich jagód po 12 – tygodniach poprawiła im się ogromnie funkcja mózgu, która odpowiedzialna jest za pamięć. Czyli,spada ryzyko demencji.
Odnośnik do badań: Krikorian, Robert, Marcelle D. Shidler, Tiffany A. Nash, Wilhelmina Kalt, Melinda R. Vinqvist-Tymchuk, Barbara Shukitt-Hale, and James A. Joseph. “Blueberry supplementation improves memory in older adults†.” Journal of agricultural and food chemistry 58, no. 7 (2010): 3996-4000

Na dowód istnieją również badania, które wykazały, że jagody poprawiły rozpoznawanie obiektów u szczurów u których stwierdzono częściowo utratę pamięci.  Dieta ta pomaga również w przypadku problemu z pamięcią tzw. krótkoterminową. Mianowicie podając starzejącym się już szczurom jagody, w ten sposób zapobiegło oraz odwróciło utratę pamięć rozpoznawania obiektów.
Odnośnik do badań: Malin, David H., David R. Lee, Pilar Goyarzu, Yu-Hsuan Chang, Lalanya J. Ennis, Elizabeth Beckett, Barbara Shukitt-Hale, and James A. Joseph. “Short-term blueberry-enriched diet prevents and reverses object recognition memory loss in aging rats.” Nutrition 27, no. 3 (2011): 338-342

Nie wierzysz? Sprawdź to na sobie, wprowadź do swojej codziennej diety borówki (jagody) a w szczególności gdy jesteś już w wieku emerytalnym.

Szybsze podejmowanie decyzji

Jagody nie tylko dobrze wpływają na zwiększenie wydajności pamięci, ale również pomagają w szybszym podejmowaniu wszelkich decyzji. Według badań, naukowcy zaobserwowali, że szczury które były karmione borówkami zajęło im mniej czasu w podejmowaniu decyzji, niż tym szczurom, którym nie podawano jagód.  Karmione jagodami przez trzy tygodnie szczury podejmowanie decyzji nie zajmowało im zbyt długiego czasu a i te decyzje były znacznie lepsze.

Odnośnik do badań: Williams, Claire M., Manal Abd El Mohsen, David Vauzour, Catarina Rendeiro, Laurie T. Butler, Judi A. Ellis, Matthew Whiteman, and Jeremy PE Spencer. “Blueberry-induced changes in spatial working memory correlate with changes in hippocampal CREB phosphorylation and brain-derived neurotrophic factor (BDNF) levels.” Free Radical Biology and Medicine 45, no. 3 (2008): 295-305.

Poprawa pamięci poznawczej

Że co? Jagody zwiększają pamięć poznawczą? Czyli, mam lepsze poczucie nawigacji i kierunku? Jeśli badania naukowe tak mówię, to myślę, że to najlepszy dowód na to że tak jest. Należy wierzyć w związek  fizykochemiczny i flawonoidy znajdujące się w żywności, takich jak jagody, które to pomagają w odwróceniu deficytu związanych z wiekiem funkcji motorycznych i przestrzennych pamięci „roboczej”. W badaniach, które przeprowadzono na zwierzętach naukowcy wykazali, że w wieku karmiącym szczury którym podawano do diety 2% jagód po trzy tygodnie wykazano wyraźną poprawę pamięci przestrzennej.

Odnośnik do badań: Williams, Claire M., Manal Abd El Mohsen, David Vauzour, Catarina Rendeiro, Laurie T. Butler, Judi A. Ellis, Matthew Whiteman, and Jeremy PE Spencer. “Blueberry-induced changes in spatial working memory correlate with changes in hippocampal CREB phosphorylation and brain-derived neurotrophic factor (BDNF) levels.” Free Radical Biology and Medicine 45, no. 3 (2008): 295-305

Łagodzi objawy depresji

Kolejnym plusem spożywania jagód dla zdrowego mózgu jest to, że zapobiega depresji . Według badań, borówka ma pewną rolę do odegrania w obszarze łagodzenia pojawiania się depresji u osób starszych ale i nie tylko. Osoby starsze, którym podawano sok z dzikich jagód po upływie 12 – tygodni, osoby te wykazały zmniejszone objawy depresji.

Odnośnik do badań: Krikorian, Robert, Marcelle D. Shidler, Tiffany A. Nash, Wilhelmina Kalt, Melinda R. Vinqvist-Tymchuk, Barbara Shukitt-Hale, and James A. Joseph. “Blueberry supplementation improves memory in older adults†.” Journal of agricultural and food chemistry 58, no. 7 (2010): 3996-4000.

Natomiast inne badania podkreślają właściwości przeciwlękowe i przeciwdepresyjne, dzięki działaniu polifenoli, które znajdują się w jagodach. Są one pewnego rodzaju pośrednictwem kilku szlaków molekularnym i komórkowym, które ze sobą współpracują.

Odnośnik do badań: Dias, Gisele Pereira, Nicole Cavegn, Alina Nix, Mário Cesar do Nascimento Bevilaqua, Doris Stangl, Muhammad Syahrul Anwar Zainuddin, Antonio Egidio Nardi, Patricia Franca Gardino, and Sandrine Thuret. “The role of dietary polyphenols on adult hippocampal neurogenesis: molecular mechanisms and behavioural effects on depression and anxiety.” Oxidative medicine and cellular longevity 2012 (2012)

Wygląda to wszystko na to, że potrzebujemy garść jagód, aby utrzymać mózg w jak najlepszej kondycji i młodym wieku, jak tylko to jest możliwe. Natomiast w przypadku demencji lub chorób Alzheimeta nie powinniśmy sobie żałować w codziennej diecie spożywania tych właśnie owoców.


  •   
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Tags:

3 thoughts

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: