typu ciała
Posted on / by pureayurveda / in Joga

Jak wybrać pozycje jogi dla swojego typu ciała i Doshy.

  •   
  • 7
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Niezależnie od tego, czy chodzi o jedzenie, styl życia czy ćwiczenia, pierwsze pytanie jakie się nasuwa to: jakie asany są odpowiednie dla danego typu ciała? Ludzie zaczęli zdawać sobie sprawę z tego, że każdy jest wyjątkowy, dlatego każdy potrzebuje uwagi w innym aspekcie swego ciała czy też duszy. Podobnie dzieje się z dietą. Jedna jest odpowiednia dla danej osoby i dodaje jej wigoru a dla drugiej już niestety tak nie zadziała. Wniosek nasuwa się sam, że zioła, styl życia, a nawet ćwiczenia wymagają zindywidualizowanej uwagi. Ajurweda czy też joga właśnie to zapewnia.

Każda osoba ma inne fizyczne, umysłowe, a nawet duchowe zdolności, które wymagają specjalistycznej uwagi. Trzeba wiedzieć, co działa na nas, jaki jest nasz typ ciała i jakiego rodzaju Jogę powinniśmy praktykować.

[Jeśli chcesz poznać swój typ ciała to zapraszam do wypełnienia quizu http://pureayurveda.pl/wp_quiz/quiz-twojej-dosha/]

typu ciała

Dosha Vata

Ludzie z dominującą Doshy Vata są bardzo kreatywni, pomysłowi i spontaniczni. Z drugiej strony, mogą być również niespokojni z powodu ich nadmiernej ruchowości. Fizycznie Vata jest szczupła, czasami może mieć suchą i cienką skórę oraz skąpe włosy. Lubią ciepło i starają się unikać zimnych i suchych temperatur. Ich apetyt jest dość nieregularny w takim stopniu, że może nawet zapomnieć o jedzeniu. Chociaż z natury są bardzo przyjazne, mogą czasami stać się zazdrosne i zaborcze. Ich hobby to sztuka, muzyka, czytanie, podróżowanie i wszystko, co decyduje o podróży wyobraźni. Wszyscy artyści są na ogół dominują Vaty.

Dosha Pitta

Osoby z Pittą są autorytatywne, zdeterminowane, skoncentrowane w życiu. Z drugiej strony, mogą one również stać się dość rozgniewane, wymagające i zirytowane przy najmniejszym błędzie. Wynika to z dominującego elementu ognia w ich konstytucji. Fizycznie są umiarkowanie zbudowanie, o ciepłej i miękkiej skórze. Na ogół wolą chłodną atmosferę oraz lubią parzyć się w słońce przez długi czas. Apetyt i pragnienie Pitty są silne i przez cały dzień jedzą kilka małych posiłków. Ich hobby generalnie jest wszystko to co jest intelektualne oraz uwielbiają szachy. Generalnie kochają wszystkie rodzaje sportów, w tym gry  odbywające się na zewnątrz, jak i w pomieszczeniu. Wszyscy przywódcy i ludzie na stanowiskach kierowniczych mają dominującą Pitty.

Dosha Kapha

Kapha są bardzo przyjazne, towarzyskie i zawsze miło jest w ich towarzystwie. Ale jednocześnie mogą stać się dość leniwe i mają tendencję do odkładania rzeczy na ostatnią chwilę. Wynika to z dominujących elementów ziemi i wody, które mają stabilną i chłodną właściwość. Fizycznie są dobrze zbudowane i mają tendencję do przybierania na wadze. Ich skóra jest ogólnie miękka, zimna i wilgotna. Lubią ciepłą pogodę i unikają zimnych, mokrych i deszczowych sytuacji. Apetyt jest dość stabilny i jedzą w regularnych ustalonych godzinach, niezależnie od tego, czy są głodne, czy nie. Ich hobby zazwyczaj jest bardzo łatwe, lubią oglądać telewizję a aktywność ich nie jest wymagająca zarówno umysłowo jak i fizycznie. Uwielbiają sporty wodne.

[Polecam: http://pureayurveda.pl/rownowaga-dosh/]

Ajurweda mówi, że należy żyć zgodnie z konstytucją ciała, czy to dotyczy diety, stylu życia czy ćwiczeń. Dlatego nawet zioła, masaże i praktykę jogi zaleca się aby każdy dostosował je do swojego typu ciała, które swoją drogą są bardzo wyjątkowe.

Joga dla Dosh

Vata

Ludzie z dominującą Doshy Vata są niespokojni i uwielbiają aktywności. Zazwyczaj cierpią na sztywność, dolegliwości stawów i są podatne na obrażenia. Tacy ludzie wymagają bardzo delikatnej praktyki jogi.

  • Nie rozpoczynaj sesji jogi natychmiast. Poświęć trochę czasu przed praktyką na relaks i koncentrację nad oddechem.
  • Wykonuj wszystkie asany (pozycje) bardzo powoli unikając gwałtownych ruchów.
  • Koordynuj każdy ruch swoim oddechem i wykonuj relaksujące ćwiczenia głębokiego oddychania w określonej pozycji.
  • Daj sobie wystarczająco dużo czasu na odpoczynek między dwoma asanami. Pamiętaj, by nie przechodzić szybko do następnej pozycji.
  • Upewnij się, że spędzisz dużo czasu na wykonywaniu pozycji savasanna (pozycji relaksacyjnej) pod koniec każdej sesji jogi.
  • Postaraj się aby miejsce w którym będziesz praktykować było ciepłe.

Pitta

Ludzie zdominowani  Pittą, są zwykle zdegustowani i poirytowani w czasie stresu, ale jednocześnie są bardzo zdyscyplinowani i skupieni. Na ogół potrzebują chłodnych i odświeżających ćwiczeń jogi.

  • Rozpocznij sesję jogi od krótkiej relaksacji, aby schłodzić ciało.
  • Asany można wykonywać z umiarkowaną prędkością, pamiętając, aby nie męczyć ciała.
  • Twoim głównym celem jest usunięcie ciepła i napięcia z ciała, dlatego też należy wykonywać relaksujące, lecz chłodzące asany.
  • Jako że dominujący w Pitcie ludzie często się pocą, podczas ćwiczeń powinni ćwiczyć w otoczeniu chłodnym i przestronnym.
  • Powinny wykonywać ćwiczenia oddechowe, które ochładzają ciało, np. Shitali Pranayama.

Kapha

Osoby mające dominującą Kaphy są na ogół spokojne i wyluzowane. Tacy ludzie mają skłonność do nadwagi i mogą cierpieć z powodu zmniejszonej aktywności metabolicznej. Muszą wykonywać stymulujące i energetyzujące asany.

  • Nie potrzebujesz czasu na relaks przed sesją jogi. Możesz od razu przystąpić do praktyki.  
  • Pozycje można wykonywać ze zwiększoną prędkością mając na uwadze, aby nie obciążać mięśni.
  • Wytwarzanie ciepła w ciele powinno być głównym celem prowadzącym do zwiększenia aktywności metabolicznej. Ćwiczenia oddechowe rozgrzewające pomagają wytwarzać ciepło w ciele.
  • Możesz bezpośrednio przejść do następnej asany, nie tracąc czasu na relaks pomiędzy pozycjami.

[Polecam: http://pureayurveda.pl/techniki-oddechu-czyli-jak-dostarczyc-wiecej-energii/]

Pozycje jogi, które będą pomocne dla doshy Vata

  • Powitanie słońca, wykonywać 8- 10 powtórzeń
  • Stanie na głowie
  • Stanie na przedramionach
  • Pozycja pługa
  • Pozycja żółwia
  • Skręty kręgosłupa
  • Pozycja relaksacyjna tzw. zwłok
  • Ćwiczenia oddechowe: oddech ognia, oddychanie naprzemiennie nozdrzami

Pozycje jogi, które będą pomocne dla doshy Pitta

  • Powitanie słońca, wykonywać 6- 8 powtórzeń
  • Powitanie księżyca
  • Pozycja kobry
  • Skręt kręgosłupa
  • Siad w pozycji bohatera
  • Zgięcie do przodu
  • Pozycja żółwia
  • Ćwiczenia oddechowe: Shitali (ćwiczenie oddechu chłodzącego), oddychanie naprzemiennie nozdrzami

Pozycje jogi, które będą pomocne dla doshy Kapha

  • Powitanie słońca, wykonywać 10 – 12 powtórzeń
  • Pozycja wojownika
  • Pozycja półksiężyca
  • Pozycja szarańczy
  • Pozycja łuku
  • Stanie na głowie
  • Ćwiczenia oddechowe: Oddech ognia, oczyszczające ćwiczenia oddechowe

  •   
  • 7
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Tags:

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: