Osiągnij równowagę

Zrównoważenie tradycyjnej praktyki jogi z nowoczesnym życiem.

Czym jest joga, dziś i tysiąc lat temu? To dwie odrębne rzeczy. W dzisiejszych czasach joga to głównie ćwiczenia fizyczne zwane asanami, w których nauczyciel uczy swoich uczniów podstaw ruchowych, a następnie w okrojony sposób ćwiczy metody oddychania, chating i medytacje.  Natomiast w starożytności joga była zgodna z Rishis lub starożytnymi prorokami, gdzie stawiali szczególny nacisk na styl życia duchowego a nie fizycznego. Oznacza to, że joga i jej filozofia powinna być stosowana w każdym aspekcie naszego życia, czyli w diecie jako wegetarianie, naszej codziennej mowy a szczególnie życzliwości do drugiej osoby (mianowicie, byśmy przestali tylko krytykować innych oraz aby wypowiedzi były szczere a nie obarczone kłamstwem), nasze działania wobec innych bez przemocy, spokój lub utrzymanie ciała i umysły w zdrowym stanie, aby nasza dusza mogła podjąć podróż przez całe ciało. Pamiętać należy, że ciało i umysł to jedność.

Czym tak naprawdę jest Joga?

Od około 10.000 lat temu często mówiono o tradycji wedyjskiej. W tym okresie nie było takich fizycznych pozycji jak to teraz się odbywa, Jogini po prostu siedzieli przez wiele godzin i dni, korzystając z sadhany lub praktyki duchowej. W tym czasie umysł był zajęty wyłącznie większymi myślami i działaniami. Następnie Joga została przekazana przez nauki mędrca Patanjali, który to połączył Sutrę Jogi i zebrał wszystkie różne nauki jogi umieszczając w jednej książce. Nazywa się to ścieżką Raja lub Royal Yoga. Jednakże w Sutrach wciąż pojawia się tylko jedna asana, która jest „łatwą siedzącą pozycją”, a reszta praktyk polega na tym, aby unikać pewnych zachowań, przestrzegać pewnych rytuałów, odpowiednio oddychać, kontrolować swój zmysły, koncentrować się i medytować. To jest właśnie prawdziwa i pełna joga.

Poniżej znajdują trzy fundamentalne aspekty jogi.

Joga

 

STOP PRZEMOCY

Stop przemocy jest pierwszym krokiem na ścieżce jogicznej. Jeśli podejdziemy do jakiejkolwiek formy przemocy wobec siebie lub innych, nasza praktyka i nasze życie będą cierpieć z tego powodu. Pomyśl na przykład, jeśli zmuszasz się do pewnej pozycji jogi, zobacz jakie to jest  silny bodziec  dla mięśni i ciała. Pomyśl, kiedy coś robisz  w pracy lub na wakacjach, jakie to silnie działa na umysł.

Joga

 

ODSEPAROWANIE

Ta starożytna praktyka jest formą sztuki. Im więcej przeszkód, które praktykujemy w celu kontrolowania naszego umysłu, zmysłów i emocji, tym mniej zainteresowania będziemy pokazywać na zewnątrz, czyli mniej się skupimy na obżeraniu się, piciu alkoholu, bezsensowne rozmowy, powierzchowne interakcje i poszukiwanie uwagi. Nasze umysły będą przyciągane tylko do korzystnych działań i interakcji.

Joga

 

NADMIAR

Nadmiar pochodzi z umysłu, który pobłaża i chce więcej. Kiedy praktykujemy proste życie, zachowując podstawowe elementy i odrzucając rzeczy niepożądane, nie będziemy już przyciągani ani zainteresowani nadmiarem wszelkiego rodzaju.

Praktyka pozycji Jogi

Praktykowanie  jogi powinno polegać głównie na otwieraniu mięśni i przygotowaniu ciała do siedzenia przez dłuższy okres czasu w wyższych praktykach pranayamy, kontroli zmysłów, koncentracji i medytacji. Joga Hatha jest podstawą wszystkich stylów ćwiczeń, których uczą się na wszystkich zajęciach jogi. Na przykład Joga Wzmacniająca wykorzystuje pozycje Hatha w sposób uspokajający i ostrożny dla ciała.

Korzyścią z praktyki  jogi są głównie takie, że:

  • Bardziej uelastyczniają ciało
  • Zwinność umysłu
  • Możliwość siedzenia w jednym miejscu przez długi czas
  • Lepsza krążenie
  • Poprawia i zwiększa zdrowie narządów wewnętrznych
  • Zwiększa siłę mięśni i kości
583