Joga Balayam
Posted on / by pureayurveda / in Uroda / 3 komentarze

Czy Joga Balayam jest odpowiedzią na problemy z włosami?

  •   
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Produkty do pielęgnacji włosów codziennie znikają ze sklepowych półek i lądują potem w Twojej łazience. Po takiej zdobyczy produktów masz nadzieję, że sprawią iż Twoje włosy staną się mocne, błyszczące a nawet miękkie. Mimo tych wszystkich starań, zakupów, problem z włosami wcale nie znika. Faktem wystąpienia problemu z włosami zaczyna się od tzw. “złego dnia dla włosów” po wypadanie i pojawienie się łupieżu.

W tytule zawarłam słowo “joga”. Czy joga może zaoferować Ci jakąś pomoc w problemie z włosami? Pewnie zadajesz sobie to pytanie i myślisz – to niemożliwe! A jednak, tu Cię zaskoczę! Istnieje coś takiego jak Joga Balayam („bal” = włosy, „vyayam” = ćwiczenie) lub mudra prasanna – jest to specyficzne ćwiczenie, które zalecane jest na problemy z włosami.

Joga Balayam

Zdrowe włosy: joga może pomóc, poprzez stymulacje przepływu krwi do skóry głowy

Joga Balayam i inne jogiczne praktyki nie oferują bezpośredniego lekarstwa na problemy z włosami. Nie mają też takiej mocy, która mogłaby odwrócić genetyczne wypadanie włosów. Mogą jednak pomóc w rozwiązaniu podstawowych przyczyn braku równowagi w ciele – czego nie zdrowe włosy są objawem.

Czynnikiem, który powoduje utratę włosów należą: stres, brak równowagi hormonalnej, starzenie się, choroby, chemiczne traktowanie włosów, genetyka, skutki uboczne leków i zanieczyszczone środowisko. Może to spowodować szereg problemów związanych z włosami – na przykład łupież, łysienie, przerzedzenie włosów i wczesne siwienie. Joga Balayam jest jedną z wielu praktyk jogicznych, które poprawiają przepływ krwi do skóry głowy i poprawiają kondycję włosów. Te pozy jogi pomagają leczyć przyczynę problemu włosów, czy to hormonalnego, pokarmowego, czy psychologicznego, przywracając w ten sposób zdrowie włosom.

Równowaga Dosh: Teoria Ajurwedyjska o działaniu Jogi Balayam

W ajurwedzie włosy i paznokcie to malas – szczątkowe produkty procesów metabolicznych, które wchodzą w skład układu kostnego. Wpływ trzech dosh lub humorów – vata, pitta, kapha – na asthi dhatu (kości / układ kostny) również odbija się na włosach i paznokciach. Nadmierny wpływ jakiejkolwiek doshy, a szczególnie vata i pitta, może prowadzić do pojawienia się alarmującego problemu dotyczącego łupieżu, przedwczesnego siwienia, utraty włosów lub przerzedzania. Joga porusza się asanami, takimi jak balayam, pomagając zrównoważyć te doshe, wzmocnić asthi dhatu i odmłodzić włosy. Uważa się, że korzenie twoich mieszków włosowych są połączone z twoimi paznokciami. Pocierając paznokcie o siebie, pompujesz krążenie krwi do skóry głowy za pomocą tego kanału.

[Polecam: http://pureayurveda.pl/dosha/]

Joga Balayam

Ćwicz Jogę Balayam przez 5 minut dziennie

Praktyka jogi balayam jest banalnie proste! Po prostu zbliż ręce do klatki piersiowej, zwiń palce w środku i pocierać o siebie paznokcie. Kciuki należy trzymać w pozycji pionowej. Należy wykonywać tą praktykę 2-5 minut dziennie przez co najmniej miesiąc. Uważa się, że po takim ćwiczeniu Twoje włosy staną się lśniące i mocne.

Joga Balayam działa zarówno na mężczyzn, jak i na kobiety

Niektóre źródła niepotwierdzone źródła mówią, że joga balayam jest przeznaczona tylko dla mężczyzn, ponieważ może stymulować wzrost włosów na twarzy u kobiet! Ale nie ma mocnych dowodów na poparcie tej teorii. Ogólny konsensus wśród praktykujących jogę polega na tym, że każdy może ćwiczyć jogę balayam. A dobrą rzeczą w tej jodze jest to, że nie ma żadnych skutków ubocznych. Tak więc, nawet jeśli jesteś w tym momencie sceptyczny co do jej działania, daj jej szansę. Przypomnij sobie te słowa, które często mama Ci powtarzała- nie zaszkodzi spróbować!

UWAGA! Jeśli Twoje paznokcie lub skóra wokół nich zostały uszkodzone, wtenczas nie próbuj praktykować tej jogi, gdyż możesz sobie tylko zaszkodzić.

Dla zdrowia włosów, uzupełnij Jogę Balayam o inne asany

Uzupełnij jogę balayam o inne asany jogi, aby odeprzeć problemy z włosami. Nie trzeba chyba dodawać, że musisz do tego jeść zdrowo, utrzymywać zdrowy styl życia i leczyć wszelkie problemy zdrowotne, które mają wpływ na kondycję Twoich włosów. Warto również pamiętać, że długotrwała praktyka jogi może oznaczać tylko to, że na Twojej głowie pojawią się lśniące, szczęśliwe włosy. Oczywiście musisz chronić je przed innymi warunkami zdrowotnymi, które wpływają na jakość włosów.

[Polecam: http://pureayurveda.pl/naturalny-szampon-wlosow/]

Wypróbuj te asany razem z joga balayam:

Shirshasan: wzmacnia cebulki włosów i poprawia krążenie krwi głowy

Sarvangasan / matsyasan: tonizuje układ trawienny i wydalniczy; balansuje doshe

Adho mukha svanasan: Znany również jako pies z głową w dole, poprawia krążenie krwi głowy, poprawiając zdrowie skóry głowy i tym samym zwalczając łupież.

Pranajama: ćwiczenia głębokiego oddychania równoważą trzy doshe, pomagają w ten sposób zmniejszyć stres i lęk oraz wywołują poczucie dobrego samopoczucia.

[Polecam: http://pureayurveda.pl/czym-jest-oddychanie-tajemnica-pranayamy/]

Źródła pomocnicze:

  1. Russel, Kristin. Yoga For Hair Growth. Inner Light Publishers. 2012.
  2. Tharewal, Bhavana and Milind Aware. IMPORTANCE OF YOGA IN KESHAVIKAR. Journal of Sanskrit Samhita Siddhanta. Vol 2|3: Oct-Dec, 2016.
  3. Asthi Dhatu: A Closer Look at the Bones from the Ayurvedic Perspective. California College of Ayurveda
  4. Dash, Bhagwan, Acharya Manfred M. Jounious. Handbook of Ayurveda. Concept Publishing Company. 1997.
  5. Yoga Mudras for Hair Growth. Akshi Yogashala.
  6. Shake Off The Dandruff with Yoga.The Art Of Living.
  7. Shake Off The Dandruff with Yoga. The Art Of Living.
  8. Yoga for Hair Growth and to Stop Hair Loss. The Art of Living.

Źródło ilustracji:

  1. https://www.yogahealthjournal.com/yoga/yoga-mudra/yoga-mudras-for-hair-growth-and-prevent-hair-fall/

  •   
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Tags:

3 thoughts

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: