model-2890159__340
Posted on / by pureayurveda / in Joga

Czym jest „Osiem Członów Jogi”?

  •   
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Joga ostatnio staje się w Polsce bardzo popularna. Coraz więcej osób zaczyna przychodzić na fitness…i wybiera praktykę jogi.  Zapewne Ty też jesteś zaznajomiona z tą wspaniałą praktyką. Znasz kilka pozycji (a ich właściwa nazwa to asany) jogi, a może nawet technik oddychania, pranayama. Jednak czy wiesz, że joga miała tak naprawdę być stylem życia i sposobem na nie? Czy wiesz, że asany jogi, które praktykujesz na zajęciach, nie były nawet częścią tego, co zamierzał niegdyś twórca?

Narodziny jogi pochodzą pierwotnie z Ved (starożytnych pism hinduistycznych), które sięgają od 4000 do 5000 lat. Wiedza wedyjska przekazywana była od nauczyciela po uczenia poprzez upamiętnienie jej w wierszach i poematach. Ale dopiero w drugim wieku przed narodzeniem Chrystusa niejaki  mędrzec o imieniu Patanjali nakreślił osiem członów  jogi, które znamy w dzisiejszych czasach.

Co to jest joga? - asany jogi

Idea Patanjali w jodze

Słowo „joga” pochodzi od sanskryckiego słowa yuj, które można przetłumaczyć jako „nakładać” lub „związek”. Kiedy nauczyciel jogi nauczy się czym jest istota tego słowa, wówczas zaczyna „świętować”, praktykować związek ciała, duszy i ducha. W tym wszystkim, zapominamy właśnie o tym związku. Dlatego teraz cofniemy się jeszcze bardzie do tyłu.

Według Vedanta, wszystko zaczęło się od purusha, która jest czystą istotą. Można też odnieść się do purushy jako boskiej esencji, stanu doskonałości lub nieskończonej miłości. W Purushie nie ma cierpienia, ponieważ nie ma nic materialnego, a zatem nie ma dychotomii. Kiedy Purusha tworzy się, wówczas z tego tworu powstaje tzw. prakruti (czyli, wszystko co znamy i rozumiemy).  Jednakże, będąc częścią prakruti, zapominamy, że naszą esencja to purusha. Natomiast proces „zapamiętywania” składa się z chitty, która jest ewolucją świadomości. Dlatego też, jeśli teraz pozbierasz  wszystkie kawałki siebie – umysł, ciało, duszę, ducha, emocje – wtenczas będziesz pamiętać o tym, że pochodzisz z czystej świadomości.

Jednakże większość z nas jest prakruti, czyli cierpimy. Nasze pragnienia, potrzeby, oczekiwania i zapomnienie o wszystkim sprawia, że cierpimy. Jogini przez cały czas zastanawiają się nad tym, jak możemy ominąć ludzkie cierpienia. Właśnie w tym kierunku kierował się Patanjali tworząc „Osiem Członów Jogi”, które są szablonem do przekroczenia granic naszego ego i osiągnięcia samorealizacji.

Sutry Patanjali

Słowo sutra oznacza „wątek lub splot”. Sutry (lub pisma) Patanjali są podzielone na cztery sekcje lub padas-y. Praktyka jogi pochodzi z sekcji drugiej zwanej Sadhana Pada. Ashtanga oznacza „osiem” i odnosi się do ośmiu kończyn Patanjali lub gałęzi jogi. Każda gałąź, w praktyce, ma na celu pomóc praktykującym żyć bardziej zdyscyplinowanie w celu złagodzenia cierpienia.

Celem Patanjali jest to, aby poprzez te praktyki można było połączyć umysł z jednością boską. Kiedy obudzimy się w istocie boskiej, jesteśmy w stanie żyć w pełni w prawdziwym miejscu. Wówczas jesteśmy w stanie rozróżnić kim tak naprawdę jesteśmy i jaki jest nasz cel. Nie musimy wtenczas patrzeć się na zewnątrz i szukać odpowiedzi co jest złe a co dobre bo jest ona w naszym wnętrzu.

Przegląd „Ośmiu członów jogi”

Poniżej znajduje się krótki przegląd każdego z ośmiu członów:

  1. Yamas są regułami kodeksu moralnego i obejmują ahimsa (bez przemocy lub bez szkody), satya (prawdomówność), asteya (bez kradzieży), bramacharya (ograniczenie seksualne) i aparigraha (nie zaborczość).
  2. Niyamowie to reguły zachowanie się, w tym saucha (czystość), santosha (zadowolenie), tapas (dyscyplina lub oszczędność), svadhyaya (studia duchowe), i Ishvara Pranidhana (stałe oddanie Bogu).
  3. Asana odnosi się do jogi, ale początkowo praktyka Patanjali odnosiła się do opanowania ciała, aby móc siedzieć nieruchomo w medytację. Natomiast znana nam dziś joga ukazała nam się około ośmiuset wieków później, co pomogło uczniom przygotować swoje ciało do medytacji.
  4. Pranayama to techniki oddychania jogi, mające na celu kontrolę prany lub witalnej siły życiowej.
  5. Pratyahara oznacza wycofanie zmysłów.
  6. Dharana odnosi się do koncentracji.
  7. Dhyana jest praktyką medytacji.
  8. Samadhi łączność boska

Praktyka ośmiu członów jogi jest określana jako ćwiczenie jogi raja lub Ścieżką Królewską, opracowana w celu odróżnienia praktyki od hatha jogi, która nastąpiła później. Raja joga stwarza spokój i kontemplację, gdy droga rozwija się w ośmiu członach, składających się z powrotem do pierwszej pary wersetów w sutrach, od prakruti do purushy:

ogas chitta vritti nirodhah

Tada drastuh svarupe vasthanam.


  •   
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Tags:

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: