Co jeść przy zapaleniu zatok?

  •   
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Nawyki żywieniowe odgrywają ważną rolę w oczyszczaniu lub pogarszaniu stanu zatok. Pikantne jedzenie, rosół, herbata, zielone warzywa liściaste, pomidory, grejpfrut i cytryna mogą ci pomóc. Ale trzymaj się z dala od smażonych potraw, produktów bogatych w skrobię, rafinowanych olejów roślinnych, lodów i napojów bezalkoholowych.

Co najlepiej jeść, kiedy ręczy Cię zapalenie zatok?

Ostre jedzenie

Ogólnie rzecz biorąc, pikantne jedzenie, takie jak pieprz, jalapeño czy chrzan, uwalniają śluz do nozdrzy, usuwając w ten sposób go z zatoki. Ale jeśli cierpisz na refluks żołądkowy, unikaj pikantnych potraw, ponieważ mogą wywołać one zgagę. Kiedy kwas żołądkowy przepływa z powrotem do góry, drażni i rozpala kanały nosowe, powodując ich obrzęk i zablokowanie.

Rosół

Zawiera aminokwas o nazwie cysteina, który pomaga inicjować proces, który umożliwia rozłożenie śluzu. Prowadzi to do kataru i oczyszczenia zatok.

Ciepłe napoje

Herbata lub inne gorące napoje zwilżają błony śluzowe, powodując przepływ śluzu przez zatoki.

Pokarmy bogate w cynk, witaminę A, C i E

Witamina A jest znana jako kondycjoner membranowy, który pomaga budować zdrowe błony śluzowe w głowie i gardle. Źródłem bogatym w witaminę A są zielone warzywa liściaste, pomarańczowe i żółte warzywa, pomidory oraz owoce.

Źródłem bogatym w witaminę C są owoce cytrusowe, takie jak, grejpfrut i cytryna.

Źródłem bogatym w witaminę E są orzechy, nasiona i oleje roślinne.

Natomiast cynk znajduje się w czerwonym mięsie, drobiu i owocach morza.

Czosnek

Po zmiażdżeniu uwalnia enzym zwany allicyną. Allicyna niszczy bakterie i zabija wirusy powodujące infekcje zatok.

Ananas

Zawiera bromelainę, która była stosowana od stuleci w leczeniu stanów zapalnych po operacji, szczególnie w chirurgii zatok.

Woda kokosowa

Zawiera potas i ma właściwości oczyszczające ciało.

zapaleniu zatok

Jakich pokarmów należy unikać przy zapaleniu zatok

  • Kofeinę, która osłabia nadnercze
  • Żywność fermentowaną (ser, piwo, kiszona kapusta i wino)
  • Smażone jedzenie
  • Produkty bogate w skrobię
  • Jajka
  • Dodatki do żywności
  • Kwas tłuszczowy zawierający omega 6
  • Rafinowane oleje roślinne
  • Pokarmy nasycone i bogata w tłuszcze trans
  • Żywność o wysokiej zawartości cukru (napoje bezalkoholowe, desery i lody)
  • Mleko krowie
  • Rafinowane węglowodany (biały chleb, ryż i makaron)

Źródło ilustracji:

https://www.onhealth.com/content/1/sinus_infections


  •   
  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Komentarze 0

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: