Posted on / by pureayurveda / in Ajurweda

Co jeść by zmniejszyć stres?

  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Joga łączy się z ajurwedą — starym indyjskim systemem filozoficznym dotyczącym życia w zdrowiu i harmonii. Według niej naszym pożywieniem nie jest tylko to, co jemy ale również, to co dostarczamy do naszego organizmu przez oczy, uszy, usta, skórę czy też nos. Czyli to co widzimy, słuchamy może być dla nas zdrowe i dobre lub nie. To co widzimy lub słyszymy niestety może na nas źle wpływać. Może nas rozleniwiać albo co często teraz spotykamy wprowadzić nas w stan nerwowości. Dlatego, pamiętaj, że to , czym karmisz umysł i wyobraźnie, uczucia którym pozwalamy się zagnieździć w naszych sercach, mogą nas budować i wprowadzić w stan zdrowia i równowagi albo wprowadzi zamęt w naszym ciele. Co jest ważne dla naszego ciała i duszy? Odpowiedź jest bardzo prosta, dieta (tak uważają ajurwedzi ale i ostatnio nasi współcześni dietetycy i lekarze). Polega ona nie tylko na tym by wybierać jedzenie które jest najmniej przetworzone, ale też na spożywaniu właściwej ilości pokarmu. Według ajurwedy są trzy rodzaje jedzenia: tamasowe, radżasowe i sattwiczne.

carrot-1085063_960_720

Tamasowa (rozkładająca)

Ciężkie, rozleniwiające, depresyjne, czyli mięso, ryby, owoce morza, jajka, alkohol, fastfood. Wszystkie pokarmy zgniłe, nieświeże, sfermentowane, niedojrzałe, przejrzałe.

Radżadsowe (pobudzające)

Pobudzające umysł i ciało. W nadmiarze staje się powodem stresów i agresji. Zatruwa, zakwasza organizm, powoduje różne choroby. Do tej kategorii Hindusi zaliczają kawę, herbatę, tytoń, cebulę, czosnek, rzodkiewkę. Także dania zbyt mocno przyprawione i osolone, mrożonki, konserwy, jedzenie w proszku, chipsy, słodycze.

Sattwiczne (czyste)

Świeże, czyste, wegetariańskie. Są to: świeże owoce i warzywa, ziarna zbóż, ciemny chleb, kasza, orzechy, nasiona i sałatki, miód, mleko, herbata ziołowa i woda. Ten sposób odżywiania się stosują hinduscy jogini, którzy poza tym, że są szczupli, mają także, mnóstwo energii.


  •   
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Tags:

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: